Zdecydowanej większości ludzi Święta Bożego Narodzenia przywodzą na myśl spędzanie czasu z rodziną, śpiewanie kolęd czy oglądanie filmu “Kevin sam w domu”. Jest to beztroski i radosny okres, podczas którego można odpocząć w zaciszu domowego ogniska. Dla specjalistów od marketingu i sprzedaży jest to czas, w którym mogą wykazać się swoimi umiejętnościami i kreatywnością, żeby przyciągnąć klienta. Oto kilka przykładów świątecznego marketingu.
KALENDARZ ADWENTOWY
Wszystkim dobrze znany specjalny kalendarz, który służy do odmierzania pierwszych 24 dni grudnia do Bożego Narodzenia. Kto z nas będąc dzieckiem nie powstrzymywał się od zjedzenia wszystkich 24 czekoladek od razu i z niecierpliwością odliczał czas do Świąt? W przypadku kampanii marketingowych, taki kalendarz zamiast słodkości może zawierać na przykład limitowaną, 24 godzinną promocję na wybrane produkty. Jest to świetny pomysł na zaangażowanie odbiorców i ma na celu sprawienie, że użytkownik będzie wracał na przykład na stronę internetową i sprawdzał nowe okazje. Dzięki temu jest większa szansa, że w przyszłości taka osoba kiedy będzie potrzebować jakiegoś produktu wybierze właśnie tą firmę, której kanały odwiedzała codziennie czekając Święta.
Taki zabieg marketingowy zastosowała jedna z największych sieci perfumerii- “Sephora”. Stworzyła ona kalendarz zachęcający klientów do robienia zakupów, podczas których mogą oni liczyć na takie benefity jak promocje czy gratisowe produkty.
POMOCNE PRZECENY
Nieodłącznym elementem przygotowań do świąt jest kupowanie prezentów dla bliskich. Sklepy w sprytny sposób wykorzystują ten okres i prezentują nam mnóstwo promocji na rozmaite produkty. I chociaż obniżki cenowe nie są czymś nadzwyczajnym, bo niemal codziennie możemy natknąć się na jakąś okazję, to w tym przypadku, firmy dodają do nich pomoc w znalezieniu upominków. Dzięki temu sklep zwiększa sprzedaż i ma większe szanse na zbycie towaru, zalegającego na półkach. Klient natomiast może cieszyć się produktem, który wywoła czyjś uśmiech na twarzy nie nadwyrężając jednocześnie swojego portfela.
ŚWIĄTECZNE REKLAMY
Film jako środek przekazu to potężne narzędzie, które może wpływać na emocje widzów. Skłonienie do refleksji, rozśmieszenie
doprowadzenie do łez, to tylko kilka przykładów tego co może wywołać w ludziach dobrze zrealizowana produkcja. Popularnym trendem zaczyna stawać się wypuszczanie do sieci świątecznych reklam.
Większość z nas zapewne kojarzy ciężarówki Coca-Coli pojawiające się w akompaniamencie śniegu i Świętego Mikołaja. Marki za pomocą wywołania w nas emocji starają się zapaść nam w pamięć i zachęcać do kupowania ich produktów oraz korzystania z usług.
W tym roku serwis z ogłoszeniami motoryzacyjnymi- Otomoto wypuścił do sieci krótki spot przedstawiają historię pewnego samochodu. Na pozór jest to zwykła prezentacja auta, jednak przedstawiana przez właścicielkę w sposób bardzo emocjonalny. Pokazane są tam uczucia i historie członków rodziny związane z tym pojazdem oraz serce, i troska włożona w niego. Po seansie można odnieść wrażenie, że serwis jest pełen ciekawych i zadbanych aut, które czekają na nowego nabywcę.
Czas Świąt z pewnością jest bardzo dobrym okresem, na dotarcie do klientów za pomocą różnych kampani marketingowych. Mamy jednak nadzieję, że będzie to również czas, odpoczynku i przyjemnych chwil w gronie najbliższych dla nas wszystkich. Koło Naukowe Marketingu “Target” życzy wszystkim naszym odbiorcom zdrowia oraz Wesołych Świąt.
Wojciech Skarżyński, Koło Naukowe Marketingu „Target”
Źródła:
https://qualifio.com/blog/en/marketing-ideas-christmas-sales/
https://mycompanypolska.pl/artykul/w-wieta-bozego-narodzenia-czekamy-na-reklamy/1738
https://www.affde.com/pl/christmas-email-marketing-examples.html