Cola Wars

Cola Wars

Rywalizacja pomiędzy Coca-colą i pepsi trwa już od ponad 100 lat. w sferze marketingu oba colowe giganty nie czują ograniczeń w Wymierzaniu ciosów poniżej pasa.

Trochę historii

Oba napoje pierwotnie miały służyć jako lekarstwa. W 1886 r. farmaceuta z Atlanty, J. S. Pemberton, stworzył napój na bazie liści koki i orzechów koli. Nieco ponad dekadę póżniej, w 1898 inny farmaceuta, Caleb Bradham, opracował przepis na środek pomagający zwalczać niestrawność, zawierający enzym o nazwie pepsyna, który potem stał się napojem Pepsi.

Smak

Kanadyjski dziennikarz, Malcolm Gladwell kilka lat temu przeprowadził szczegółową  analizę składów obu napojów. Pepsi jest mniej gazowana od Coca-Coli, ponieważ zawiera mniej CO2.  Ma także mniej sodu i cukru, choć wydaje się być słodsza w smaku.  Ma natomiast więcej kofeiny od Coca-Coli. Oba napoje różnią się także aromatami. Pepsi ma bardziej cytrusowy a Coca-Cola – waniliowy.

Kto pierwszy ten lepszy

Coca-cola weszła do sprzedaży szybciej niż Pepsi, zdobywając bardzo szybko popularność i przejmując rynek. Już w 1893 r. została oficjalnie zarejestrowana jako marka. Do jej sukcesu przyczyniło się zatrudnienie agencji marketingowej D’Arcy Advertising Company. W reklamach zaczęły pojawiać się sportowcy oraz gwiazdy estrady, takie jak modelka Hilda Clark. 

Podczas gdy Coca-Cola rozpoczynała globalną ekspansję, Pepsi rozszerzała sieć dystybucji na kolejne stany Ameryki. Podczas I Wojny Światowej, z powodu braku cukru, w roku 1923 firma  ogłosiła bankuctwo. Zmienił się wtedy właściciel znaku towarowego a siedzibę Pepsi przeniesiono do Virginii. Wielki kryzys przyniósł kolejne kłopoty, drugie bankructwo i zmianę właściciela.

Mimo problemów, Pepsi wyszła na prostą i postanowiła stanąć do rywalizacji z potężnym konkurentem na rynku napojów gazowanych. Przełomem było wprowadzenie w 1934 butelki o pojemności 12 uncji za 5 centów. Za tyle samo można było kupić butelkę Coca-Coli o pojemności 6 uncji.

Akcja reklamowa pod hasłem: „Dwa razy więcej w tej samej cenie” ustanowiła Pepsi głównym rywalem Coca-Coli.

Najciekawsza rywalizacja rozpoczęła się dopiero w II połowie XIX wieku. W 1963 Pepsi rozpoczęła jako pierwsza produkcję wersji dietetycznej swojego napoju – Diet Pepsi. Rywal zdecydował się na taki krok dopiero w 1982, wprowadzając Diet Coke.

Logo ewolucje

Wojna marketingowa dwóch gigantów to nie tylko reklamy ale i zmiana logo.

Coca-Cola stawia na zachowanie klasycznej, pierwotnej czcionki w barwach biało-czerwonych.

 

Podczas II Wojny Światowej Pepsi przybrało białe, czerwone i niebieskie barwy dla poparcia żołnieży amarykańskich walczących na frontach.

Ostatnio Pepsi wypuściło limitowaną edycję VINTAGE, z wszystkimi logami tego napoju z sześciu ostatnich dekad.

Walka na gwiazdy   

W reklamach nie brakuje znanych osób. Gwiazdy podpisują kontrakty i wiążą się z markami nieraz na długie lata. Tak jest również w przypadku Pepsi i Coca-Coli. Tutaj liderem jest Pepsi, która mocno stawia na współprace z gwiazdami. Ostatnio w telewizji można zobaczyć reklamę, która przypomina nam najważniejsze twarze marki. 

 

Wyzwanie smaku – Pepsi Challenge

Pepsi zyskała przewagę nad konkurentem wprowadzając w 1975 roku pionierską akcję marketingową „Pepsi Challenge – Wyzwanie Smaku Pepsi”. Przeprowadzano w sieciach handlowych „ślepy test smaku” , gdzie serwowano próbki obu napojów colowych. Według wyników większość wybierała smak Pepsi.

New Coke

W latach 80-tych koncern Coca-Cola odniósł największą w dziejach wpadkę marketingową. Postanowiono zmienić smak i wizerunek kultowego napoju. Impulsem był spadek udziału w rynku na rzecz największego konkurenta – Pepsi. Próbowano agresywnego marketingu, masowych reklam, jednak nic nie powstrzymywało mody na konkurencyjny napój. Stało się tak głównie za sprawą „Pepsi Challenge”. Podczas świąt Bożego Narodzenia 1984 roku postanowiono uśmiercić klasyczną Coca-Colę. Nowa New Coke miała być słodsza i smakiem przypominać dominującą Pepsi. Miała być lepsza od tej starej, co mocno podkreślano w reklamach. Wywołało to jednak trzęsienie ziemi wśród dotychczasowych klientów. W prasie pojawiały się nekrologi żegnające „Starą dobrą Coca-Colę”. Paradoksalnie skorzystała na tym Pepsi, wypuszczając w 1985 roku reklamę „They changed my Coke”. Po porażce postanowiono wrócić do poprzedniej wersji.

Filmik tutaj!

Twoje imię na Coca-Coli

Ciekawym pomysłem było stworzenie przez Coca-Colę edycji butelek z imionami. Z czasem oprócz imion pojawiły się także inne określenia, ksywki czy nawet nazwiska. Nie wszyscy byli jednak usatysfakcjonowani. W Izraelu protestowano przez brak serii z arabskimi imionami.

Różne fronty

Obecnie rywalizacja odbywa się nie tylko między brązowym napojem. Oba koncerny wypuściły również wiele innych marek. Coca-Cola ma Sprite’a, natomiast Pepsi – 7UP. Cola Cherry walczy z Pepsi Wild Cherry, Cola Zero z Pepsi Max. Ale to nie tylko rynek napojów gazowanych. W segmencie napojów energetycznych Gatorade walczy z Powerade a Rockstar z Burnem. To również napoje typu ice-tea, tu obserwujemy rywalizację między Lipton Ice Tea a Fuze Tea.

Innym frontem walki są restauracje typu fast-food. W McDonaldzie napijemy się Coca-Coli natomiast w KFC – Pepsi. Ze względu na popularność sieci „Maca”, na tym froncie zdecydowanie wygrywa Coca-Cola. Niestety w tego typu restauracjach oba napoje tracą na jakości i smaku, poprzez np. rozcieńczanie ich wodą.

Kliknij tutaj aby zobaczyć filmik z reklamami „Cola Wars

 

Kamila Dyraga

Źródła: wikipedia, designshack.net, finanse.wp.pl, coca-cola.com.pl, pepsi.pl, wykop.pl

Źródła zdjęć: grafika Google

Grafika główna: Karolina Banaś

Dodaj komentarz

Close Menu