Program tegorocznej, ósmej już, konferencji obejmował wystąpienia dotyczące szeroko pojętego trendu we współczesnej komunikacji marketingowej – Organic Marketingu.
Podejście to przekonuje, że realizowanie swoich celów marketingowych należy zacząć od pomiaru siły emocjonalnego przywiązania klientów do marki. Kluczem do zdobycia wysokiego miejsca w ich świadomości (a przy okazji ich portfeli) jest właśnie organiczny marketing i tworzenie meaningful brands.
Havas Media Group przeprowadziło unikatowe badanie, którego wyniki doprowadziły do niepokojących wniosków. Okazało się, że nawet 90% europejskich marek mogłoby zniknąć z rynku bez dużej straty dla ich klientów. Większość marek nie buduje relacji emocjonalnej ze swoimi odbiorcami. Aby pozostać liderem, należy zadbać o jak największy „sharing” w mediach i zaangażowanie klientów w życie marki – to główne wyznaczniki organic marketingu.
Merytoryczną część konferencji rozpoczęła Alicja Cybulska, dyrektor strategiczny Havas Media Group Polska. Z pasją opowiedziała o badaniu Meaningful Brands 2014. Jako case study posłużyła się przykładem sieci sklepów Biedronka, która może pochwalić się tytułem meaningful brandu – marki, która jest ważna w życiu konsumentów i mówi ich językiem. Co się do tego przyczyniło? Z pewnością, między innymi, akcja sponsoringowa reprezentantów Polski w piłce nożnej oraz popularne hasło: „My Polacy tak mamy…”
Rob Griffin – Global Head of Digital Havas Media Group, specjalista od social media i mobile marketingu, prezentował, jak wykorzystać dane z badań i przekładać je na skuteczne kampanie experience optimization. Radził, na co firmy powinny stawiać w świecie mobilnych urządzeń i multiscreeningu. Przybliżył również temat hypersegmentacji kierowanej sposobem używania urządzeń mobilnych.
O Content Marketingu w segmencie B2B opowiedział Przemysław Szuder – Dyrektor Działu Marketing&Operations w firmie Microsoft. W tym segmencie początki organic marketingu były trudne. Dzięki nowatorskim badaniom Microsoft zaczął przełamywać stereotypy i wyszedł ze swoim pomysłem do partnerów. W Polce zorganizowano m. in. webinairy przeznaczone dla dyrektorów finansowych, seminaria dla zarządzających zasobami ludzkimi. Programy te miały na celu przybliżenie wartości, jaką niesie produkt Microsoftu, czyli technologia używana na co dzień w ich firmach. Organiczny marketing prowadzony przez Microsoft odniósł sukces.
Niezmiernie interesująca była prezentacja amerykańskiego specjalisty od muzyki, Erica Sheinkopa, CEO agencji Music Dealers, która łączy marki z muzyką. Dowiedzieliśmy się, jak znane i kochane marki podsycają świadomość marki wśród klientów poprzez muzykę. Eric przybliżył nam szczegóły akcji firmy Tacobell pt.: „Feed the beat”. Ideą było karmienie artystów podczas ich tras koncertowych. Kampania rozeszła się szerokim echem w mediach społecznościowych, gdzie artyści dziękowali za darmowy posiłek w Tacobell -http://www.youtube.com/watch?v=qZOCUMWyVTo .
Ostatnim wysłuchanym przez nas prelegentem był Marek Staniszewski, dyrektor ds. strategii Havas Worldwide w Polsce. Poruszył on najciekawszy dla nas temat – marketing dla generacji „selfie”, millenialsów, pokolenia Y, czyli młodych w wieku 16-34 lata. Badania pokazały, że młodzi są bardzo wrażliwi na marki, ale relacje marka-młodzi są kruche, ponadto młodzi cenią jakość i wolą współdzielić niż posiadać. W przeciwieństwie do starszych pokoleń potrzebują od marek coraz więcej emocji. Prelegent wskazał, że w komunikacji z młodymi trzeba postawić przede wszystkim na użyteczność i zaangażowanie. Należy dać młodym możliwość stworzenia marki osobistej. Wszystkie działania powinny tworzyć atmosferę chill outu. Główne narzędzia komunikacji to rzecz jasna social media, aplikacje mobilne, język internetu i kanały popkultury globalnej.
Konferencję zakończył panel dyskusyjny „Media a Organic Marketing” .